Norges Judoforbund har eksistert på nettadressen judo.no siden 1999. Da siden ble relansert i desember 2014 var det altså med over 15 års historie på internett. Det er verdt et lite tilbakeblikk.
Den aller første versjon av en nettside for NJF ble lansert 1. august 1996.
Siden var laget av Arild Maka på oppdrag fra Informasjonskomiteen i NJF.
Fra desember 1997 opprettes det en egen IT-komite som får ansvar for innhold og design av NJFs hjemmeside, og ledes av Arne Pettersen.
Olav Åse utviklet den første versjonen av judo.no, som ble lansert 15. november 1999. Nettsiden ble den gang laget i HTML, og man måtte manuelt oppdatere hver eneste enkeltside.
I dag er dette en veldig omstendelig måte å organisere en nettside på, men den gang var det topp teknologi.
Olav Åse hadde redaksjonelt ansvar i perioden fra 1999 til han ga seg i desember 2003.
Han hadde allerede sikret seg en etterfølger i Kristoffer Halmøy som nylig var blitt involvert i IKT-komiteen tidligere i 2003.
Fra januar 2004 overtok Halmøy som web-ansvarlig i NJF og redaktør for judo.no.
Halmøy ble senere generalsekretær i NJF, fra august 2007.
Som følge av IKT-komiteens arbeid ble det utviklet ny judo.no. De viktigste bidragsyterne her var Morten Schiøtz og Kristoffer Halmøy.
Denne siden besto av et mer moderne CMS og var utviklet i PHP. Det ga mye større kontroll over innholdet, og det ble bygget mange populære tjenester.
Denne siden ble lansert i desember 2004.
Det finnes ingen fullstendig besøks-statistikk for hele perioden.
Fra den første perioden finnes det kun enkelte løsrevede dokumenter.
For eksempel kan vi se at antall besøkende i november 1997 var 1.331.
Det er også funnet en graf som antagelig viser antall besøkende i 2004. Snittet ligger på rundt 5.000 besøkende per måned.
Av nyere uttrekk av tall vet vi at det i januar 2009 ble registrert 9.951 besøkende, og samme periode i 2015 viser 8.942.
De totale tallene har sunket de siste årene fra toppår i 2010 med rundt 130.000 unike besøkende (publisert 228 artikler), til rundt 100.000 i 2014 (publisert 127 artikler).
Denne utviklingen henger sannsynligvis sammen med utviklingen av nye medier, som Facebook og Youtube.
Begge disse kanalene ble tatt i bruk i 2009. Facebook som sosialt medium for deling og formidling av informasjon, og Youtube for publisering og deling av videoklipp. NJFs side på Facebook fikk raskt mange følgere og hadde i slutten av hvert år økende antall følgere:
- 2010: 600
- 2011: 850
- 2012: 990
- 2013: 1150
- 2014: 1300
Flere mindre innlegg/kommentarer/påminnelser ble da postet på denne siden, fremfor på forbundets hjemmeside på judo.no
Judo.no gjennomgikk i perioden fra 2004 flere mindre endringer og justeringer, samt utvikling av funksjonalitet (eks. terminliste, forsikringsregistrering, resultatservice).
Etter hvert som tiden gikk ble både plattformen, og designet utdatert. Det er ikke vanlig at en nettside lever i 10 år, omtrent uten endringer, men det måtte denne siden…
En stor del av grunnen til dette finner man i en ventet utvikling av funksjonalitet hos Norges Idrettsforbund (NIF).
Når verktøy for lisens/forsikring og påmelding ble bygget inn i SportsAdmin kunne man flytte funksjonaliteten som lå på judo.no, og så bygge en helt ny side.
I 2014 startet arbeidet med nye judo.no. Kristoffer Halmøy var hovedarkitekt, med assistanse fra Kjetil Olsen, Lill Merethe Tjeldvoll og Stine Lastein.
Wordpress ble valgt som plattform, og designet holdt enkelt og utviklet responsivt (for å passe til alle devicer – PC, tablet, smarttelefon).
Den nye siden skal være en portal som binder sammen hele NJFs tilstedeværelse på internett.
Fra 2014 har NJF inngått samarbeid med Nettavisen om blogg.no. Dette samarbeidet kan gi judo-bloggere enklere tilgang til redaksjonell omtale på Nettavisen.
I tillegg ble det opprettet bildedeling via Instagram.
Judoinfo.no så også dagens lys i 2014, og er en nettside for å samle og vise frem historisk materiale i forbindelse med et Historikk-prosjekt som skal vare til forbundets jubileum i 2017.
Dagens judo.no bygger altså på en lang historikk. Målet med siden er å tilby informasjon til flere målgrupper. Det er nybegynnere / utenforstående, klubber/medlemmer, tillitsvalgte/utøvere, og samfunnet for øvrig.
Det har skjedd store endringer siden oppstarten i 1996, og det blir spennende å se hvordan dette bildet ser ut etter de neste 15 årene!
Dette var interessant lesestoff. Morsomt at man ba om at henvendelser ble sendt som brev eller fax på de første nettsidene. 😀